7 myyttiä Reumatropin ryhmätoiminnasta

26.10.2021

Tässäpä yleisimmät myytit Reumatroppi-ryhmätoiminnasta ja meidän vastaukset niihin. Lämpimästi tervetuloa Reumatroppi-ryhmiin!

1. "Ei minulla ole reumaa, voinko tulla?" Reumatroppi-toiminnassa ei diagnooseja kysellä. Ryhmät on kehitetty reuma- ja muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastaville henkilöille, mutta soveltuvat erinomaisesti kenelle vain omasta hyvinvoinnista kiinnostuneelle.

2. "Olen niin huonokuntoinen, en jaksa lähteä liikkumaan.". Reumatroppi-toiminta on matalan kynnyksen toimintaa ja soveltuu kaiken kuntoisille. Ryhmissä on mukana myös kepeillä, rollaattoreilla ja pyörätuolilla liikkuvia. Ryhmän ulkoiluosuus voidaan suunnitella niin, että "parempijalkaiset" lähtevät pidemmälle ja osa porukasta suorittaa tehtäviä pihalla. Meille on tärkeää, että kaikki pääsevät liikkeelle omalla tavallaan.

3. "Minä käytän lääkkeitä. En voi tulla mukaan ryhmään, jossa käytetään lääkkeettömiä menetelmiä.". Lääkkeettömät menetelmät ryhmässä ovat liikuntaan, luontoon ja kulttuuriin liittyviä "troppeja", joita käytetään oman lääkehoidon tukena.

4. "En minä osaa laulaa, enkä taiteilla.". Eivät osaa monet muutkaan. Kulttuuri ja taide kuuluvat kaikille ja ryhmien ideana on leikkimielisesti kokeilla kaikkia uusia asioita.

5. "Olen aina inhonnut liikuntaa, enkä halua minnekään liikuntaryhmään.". Reumatroppi-ryhmät eivät ole liikuntaryhmiä. Liikettä ja ulkoilua tulee suoritettaessa kivoja tehtäviä, mutta peruskoulun liikuntamuistot voit unohtaa liikuskellessasi ryhmän kanssa luonnossa.

6. "En osaa käyttää tietokonetta enkä älypuhelinta tai WhatsAppia.". Ryhmiin voi tulla ilman minkäänlaista digiosaamista tai -laitetta. Jos sinulla kuitenkin on älypuhelin, niin troppiryhmän yhteinen WhatsApp-ryhmä on hirmukiva motivaattori ryhmäkertojen välilläkin ja sitä kannattaa ehdottomasti kokeilla. Tähän saat apua ohjaajilta.

7. "En minä halua tässä iässä enää mitään kotiläksyjä.". Viikkotehtävät ovat kivoja hyvän mielen tehtäviä, jossa pääset luovasti kokeilemaan viikon teemaa ja etsimään lähiympäristöstäsi teemaan liittyviä asioita. Ei oikeaa lääkettäkään oteta vain kerran viikossa, vaan säännöllisesti päivittäin. Hyvän olon teot ja valinnat syntyvät jokaisena tavallisena arkipäivinä ja auttavat pidemmällä ajalla sinua voimaan hyvin!

JA SITTEN EI KUN VAIN ILMOITTAUTUMAAN REUMATROPPI-RYHMIIN!

Reumatroppi-toimintaa on käynnissä (tai käynnistymässä) seuraavissa yhdistyksissä. Ole rohkeasti yhteydessä omaan yhdistykseesi ja kysy lisää:

• Oulun Reumayhdistys
  • Uuden Oulun Reumayhdistys