Pari sanaa pilottisyksystä

29.12.2020

Ihmisiä kukkulalla auringonlaskussa.
Kuva: Natalie Pedigo/Unsplash.com

Syksyn Reumatroppi-pilotissa oli mukana viisi aktiivista reumayhdistystä eri puolilta Suomea. Suomussalmen ja Loviisan reumayhdistykset kokeilivat live-mallia, jossa kokoonnuttiin yhteen ensin Helsingistä "striimatun" osuuden äärelle ja lähdettiin sitten liikkeelle ulkoilmaan erilaisten ryhmätehtävien pariin. Kolme muuta yhdistystä, siis Oulu, Kouvola ja Rovaniemi, pääsivät testaamaan, miten ryhmätoiminta onnistuu virtuaalisesti. Virtuaalitapaamisissa käsiteltiin viikon teemaa sanallisesti ja hyödyntämällä netistä löytyvää valmista materiaalia. Jokaisella kerralla myös jumpattiin kevyt hiki pintaan.

Ryhmäläisten itsearvioitua terveydentilaa ja tunnelmia kartoitettiin sekä ryhmän alussa että sen lopussa. Toki mielenkiintoista oli myös tietää, mikä tai kuka ryhmäläiset oli saanut houkuteltua mukaan täysin uudenlaiseen ryhmätoimintaan. Erityisen kiinnostavaa Reumatroppi-toiminnasta teki mahdollisuus kokoontua yhdessä mukavan tekemisen äärelle saamaan ja jakamaan uusia oppeja. Myös vertaistuki ja muilta saatu tsemppi omaan tekemiseen houkuttelivat lähtemään mukaan ryhmään.

Troppitoiminta tuli kuin tilauksesta muutoin haastavan syksyn pelastukseksi: koronavirus ehti perumaan usealla paikkakunnalla lähes kaiken muun toiminnan, ja Reumatroppi tarjosi jotain uutta ja innostavaa tilalle. Toisaalta kalenterin vapauduttua muilta menoilta Reumatropille ja oman hyvinvoinnin ja jaksamisen huoltamiselle avautui myös aikaa.

Paras houkutin ryhmään osallistumiselle olivat ystävät tai suora pyyntö reumayhdistyksen aktiiviväeltä. Ryhmästä haettiin tietoa ja vinkkejä oman terveyden ylläpitämiseen arjessa, kunnon kohottamiseen ja siihen, miten omalla aktiivisuudella voisi vaikuttaa sairauden kanssa pärjäämiseen. Toivottavasti näitä kaikkia myös saatiin!

Myös uteliaisuus ja halu kokeilla uudenlaista toimintaa innostivat lähtemään mukaan osin salaperäiseenkin Reumatroppiin, joka pyrki viikko toisensa jälkeen haastamaan ja yllättämään ryhmäläiset. Olemme kiitollisia jokaiselle rohkealle ryhmäläiselle ja vapaaehtoiselle ryhmänohjaajalle. ❤️

Mikä sinut sai mukaan Reumatroppiin?

"Näkee toisia ihmisiä, vertaistuki!"

"Uuden asian oppiminen ja sen hyödyntäminen."

"Kuulosti kivan positiiviselta projektilta, ajattelin että tästä voisi saada kivoja vinkkejä arkeen."

"Halu kokea uutta sekä saada vaihtelua ja virikkeitä omaan hyvinvointiin."

"Neuvoja, intoa ja vertaistukea."

"Uteliaisuus, mitä on keksitty piristykseksi syksyn ja koronan tummentamaan "maisemaan"."

Mitä kaikkea syksyn mittaan ehdittiin touhuta? Ainakin asetettiin yksilöllisiä tavoitteita, liikuttiin monipuolisesti, tutustuttiin erilaisiin kirjallisuuden muotoihin ja taiteiltiin yksin ja yhdessä. Vaihtuvien viikkotehtävien avulla tarkasteltiin myös omia arkisia tapoja ja heräteltiinpä syksyn mittaan myös erilaisia taitoja ja omaa luovuuttakin. Niin, ja opeteltiin ottamaan selfieitä! Ryhmätoiminnasta lisää Reumatropin Facebookissa ja Instagramissa.

Erityisen mieluisia olivat luontoon, musiikkiin ja elintapoihin liittyvät teemat ja viikkotehtävät. Kasvisruokailuun kannustava viikko poiki onnistuneita reseptikokeiluja ja teki tutuksi myös aiemmin täysin tuntemattomia kasvikunnan tuotteita. Löysivätpä Oulun ryhmäläiset ruokavalioonsa myös vannottuja inhokkeja, jotka oikein valmistettuina alkoivatkin maistumaan! Vapaaehtoisuutta ja arjen hyviä tekoja käsittelevä teemaviikko inspiroi Suomussalmen Reumatroppi-ryhmän järjestämään neulomistalkoot, joiden lopputulos lahjoitettiin kunnan sote-vastaavalle kädestä pitäen. Näinkin yllättävää hedelmää voi ryhmätoiminta kantaa.

Syksyn aikana koettiin uusia oivalluksia ja nähtiin mahtavaa heittäytymistä. Päättäjäistansseissa Rovaniemellä notkistuttiin Lapaduun parissa, ja Loviisassa tanssiesityksen koreografia puolestaan sai vaikutteita Pelle Miljoonan läheisyydenkaipuusta. Verkkoyhteyksien haasteet uhkasivat aika ajoin laittaa kapuloita rattaisiin, mutta kaikista haasteista selvittiin avoimella asenteella ja soveltamalla. Saattoivatpa siinä sivussa kehittyä hiukan ongelmanratkaisun ja luovan ajattelun kyvytkin. Erityisesti Kouvolan Reumatroppi-ryhmässä koettiin alun epävarmuuden jälkeen suuria onnistumisen tunteita, ja ryhmästä välittyvä tekemisen riemu oli lähes käsinkosketeltavaa. Toivottavasti syksyn onnistumiset kantavat vielä pitkälle tulevaisuuteenkin.

Onnistuneen troppitoiminnan ytimen muodostivat muilta saatu ja heille annettu tuki, yhteinen huumori ja hauskanpito sekä uskallus heittäytyä välillä ihan jopa hassuttelun puolelle menevään toimintaan ja leikkimieliseen kisailuun. Leikki ja innostuminen eivät onneksi ole vain lasten etuoikeus, vaan niistä voi nauttia kuka tahansa ikään tai muuhun ominaisuuteen katsomatta - kun vain uskaltaa!

Kaiken kaikkiaan kulunut syksy opetti paljon uutta, rukkasi totuttuja näkemyksiä ja haastoi menemään oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Samalla se tarjosi myös uudenlaisia elämyksiä ja täydensi voimavaroja tulevaan. Syksy osoitti, että ryhmässä todella on voimaa. Tuhannet kiitokset vielä kerran kaikille mukana olleille antamastanne ajasta, panoksesta ja kokemuksista. Tältä pohjalta on hyvä jatkaa Reumatroppi-ryhmätoimintamallin kehittämistä. 💎

Tunnelmia ryhmän päättymisen jälkeen:

"Digitaalisuus oli hiukka pelottavaa ja haasteellista mutta siinä onnistuminen
antoi voittajafiiliksen."

"Millään ei olisi maltettu lopettaa tänään."

"Tässä korona tilanteessa etäyhteys on kaiken kaikkiaan ollut virkistävä lisä arjessa."

"Tämä oli minulle erittäin tärkeä kymmen viikkoinen. En aluksi tiennyt, mitä on tulossa, mutta yllätyin ja olen todella kiitollinen Reumaliitolle."

"Oli kiva juttu. Pitäisi kestää kauemmin. Jatko-osa 2, JOO!"

"Mahtava kokemus, suosittelen lämpimästi."

Tässä vielä muutama vähemmän esillä ollut otos tältä vuodelta: