Reumatropin välitilinpäätös kevään 2022 toiminnasta

27.6.2022

Tammikuun 2. päivän palaverissa koronatilanne näytti siltä, että tänäkään vuonna normaalia ei tule. Niinpä suunnittelimme kevään toiminnan pikapikaa uusiksi siten, että saisimme aktivoitua reuma- ja muita tuki- ja liikuntaelinsairaita henkilöitä heidän omilta kotisohviltaan käsin. Onneksi rajoitukset lievenivät ja lopulta poistuivat kevään mittaan, ja pääsimme tapaamaan jäsenistöä myös kasvokkain.

Kaikkea tätä tehtiin:

• Koulutimme tammi- ja maaliskuussa kaksipäiväisessä verkkokoulutuksessa 19 uutta Reumatroppi-ohjaajaa toimintaamme mukaan. Järjestimme myös vertaisohjaajien Teams-tapaamisen, johon osallistui 21 Reumatroppi-ohjaajaa.
  • Kuntosalit ja liikuntaryhmät sulkivat ovensa jo toistamiseen lyhyen ajan sisällä. Vastataksemme "liikkumisvajeeseen" ideoimme ja toteutimme Tiistai-jumppien sarjan, joka toteutettiin Facebook-livessä helmi-huhtikuussa. Jumppia ohjasi neljä liikunta-alan ammattilaista omista tiloistaan käsin. Olemme iloisia, että jumppaajia löytyi jokaiselle kerralle useita kymmeniä ja että jumpilla on ollut satoja katselukertoja myös jälkikäteen.
  • Uutena toimintamuotona tarjosimme reuma- ja tules-yhdistyksille hyvinvointi- ja terveysteemaisia luentoja. Esitimme kutsun alkuvuodesta 2022, ja lopulta seitsemän yhdistystä eri puolilta Suomea tarttui tilaisuuteen. Kävimme pitämässä paikan päällä (yksi verkossa) seitsemän toiminnallista luentoa, joilla totta kai kokeiltiin troppeja myös käytännössä. Hyvinvointikiertueeksi nimetylle rupeamalle osallistui yhteensä noin 148 reumalaista. Lisää kiertueesta voit lukea täältä.
  • Jatkoimme myös Reumatropin suurta suosiota nauttivia verkkoluentoja neljällä yleisluennolla. Tammikuussa kuultiin painonhallinnasta ja nivelterveydestä ja helmi-huhtikuussa vuorossa olivat hankkeen keskeisimpien teemojen, eli kulttuurin, liikkumisen ja luonnon, terveysvaikutuksista kertovat luennot. Verkkoluennoille osallistui 444 kuulijaa, ja kolme niistä on nähtävissä jälkikäteen täällä sekä Reumatropin YouTube-kanavalla.
  • Maaliskuuksi ideoitiin Minun troppini -kirjoituskilpailu, jonka tarkoituksena oli houkutella kohderyhmää kirjoittamaan omista tropeistaan ja kokemaan sitä kautta kirjoittamisen terapeuttista vaikutusta ja jakamaan parhaita vinkkejään muille sairastaville. Saimme kasaan 22 upeaa kirjoitusta, joista kolme julkaistiin Reuma-lehdessä. Kaikki tekstit ovat luettavissa täällä.
  • Synkähköstä alkuvuoden koronatilanteesta huolimatta peräti 13 Reumayhdistystä pääsi järjestämään Reumatroppi-ryhmätoimintaa alueellaan. Kiitos teille Helsinki, Oulu, Kuhmo, Lahti, Lappeenranta, Turku, Nastola, Lestijokiseutu, Kalajokilaakso, Posio, Vaasa, Joensuu ja Parkano-Kihniö, kun saitte ryhmät käyntiin ja innostettua teidän porukkaa hyvinvoinnin ja terveyden polulla!
  • Toukokuussa laitoimme pystyyn Kevät minussa -valokuvauskilpailun. Kilpailun tarkoituksena oli innostaa ihmisiä luontoon havainnoimaan kevättä ja löytämään luonnon hyvinvointivaikutuksia siinä samalla. Saimme yhteensä 53 upeaa kilpailuvalokuvaa, joista valikoitui avoimella äänestyksellä lopulta kolme parasta otosta tarinoineen. Kilpailun satoa pääset ihailemaan täältä.
  • Jatkoimme myös hyvinvointivinkkien ja -ideoiden jakamista some-kanavillamme Facebookissa ja hieman eri tulokulmalla Instagramissa. Yhteensä kevään aika jaettiin 189 hyvinvointivinkkiä. Facebook-postausten tarkoituksena on tiivistää tutkittua tietoa ja ajankohtaisia ilmiöitä yksinkertaisiksi toimintavinkeiksi, joita kuka tahansa voi hyödyntää arjessaan ja sitä kautta löytää uusia puolia ja voimavaroja omaan elämään.
  • Sitten vielä se kaikki näkymätön työ täällä taustalla: Kirjoittamista, tulostamista, postitusta, hankintoja, videoiden tekstittämistä, palavereita, vertaisohjaajien ja yhdistysten kanssa viestimistä, yhteistyötä eri tahojen kanssa, ohjausryhmiä, raportointia rahoittajalle, kyselyjen suunnittelua ja toteuttamista, vuosiraportteja, Reumaliiton soittokierrosta, postausten ja videoiden työstöä, kotisivujen päivittämistä, toiminnan markkinointia eri tilaisuuksissa, materiaalisuunnittelua, hankkeen talousjuttuja, matkustamista, valokuvausta ym. jne.

Summasummarum: Kaikenlaista on tehty ja harras toiveemme on, että tällä kaikella on myös merkitystä. Miten iloiseksi olemme tulleetkaan, kun olemme kuulleet, että joku on käynyt hankkimassa kirjasto- tai kuntosalikortin, löytänyt museon ja kuntoportaat tai uskaltautunut osallistumaan Reumatropin ryhmätoimintaan. Jokainen käynnissä oleva ja käynnistyvä ryhmä on meidän suuri ilonaiheemme. Näistä iso kiitos kuuluu loistaville vertaisohjaajillemme!