Reumatropin vuosi 2022 (lahja)paketissa

15.12.2022

Vuosi 2022 lähenee loppuaan, ja on aika niputtaa tämän vuoden toiminnot. Tätä kaikkea muun muassa saimme aikaan:

• Verkkoluennot: Vuonna 2022 verkkoluentoja järjestettiin kevätkaudella neljän, Reumatropille keskeisen teeman ympärille. Luennoille osallistui yhteensä 444 kuulijaa, ja tallenteita on katsottu tähän mennessä 261 kertaa. Kaikki tallenteet löydät täältä.
  • Ohjaajakoulutukset: Koko vuoden aikana järjestettiin neljä Reumatroppi-ohjaajan peruskoulutusta. Yhteensä koulutuksista valmistui 29 uutta Reumatroppi-ohjaajaa! Syksyllä pilotoitiin lyhyempää, 2,5 tunnin koulutusmallia. Palautteen perusteella tiivis koulutus on tullut jäädäkseen. Syksyn koulutuksiin olivat tervetulleita myös jo koulutetut ohjaajat, jotka halusivat verestää muistiaan troppitoiminnasta ja verkostoitua muiden yhdistysten ohjaajien kanssa. Yhteensä syksyn koulutuksiin osallistui 6 konkaria.
  • Yhdistykset: Reumatroppi-toimintaa järjestettiin vuonna 2022 yhteensä 15:ssä reuma- ja tules-yhdistyksessä. Näistä yhdistyksistä yhdeksän otti Reumatroppi-toiminnan yhdistykseensä ensimmäistä kertaa ja kolme jatkoi syksyllä "kakkoskurssilla". Kiitos Lahti, Helsinki, Turku, Parkano-Kihniö, Nastola, Vaasa, Kannus/Lestijoki, Posio, Lappeenranta, Joensuu, Oulu, Kalajokilaakso, Vihti, Vantaa ja Espoo!
  • YHVI-pilotti: Järjestimme yhteistyössä Kouvolan Hyvinvointiyhdistykset ry:n (YHVI) kanssa sairausryhmät ylittävän "reumaneutraalin" pilotin. YHVI:lle koulutettiin kaksi troppiohjaajaa. Kiitos, Katja ja Tomi, kun lähditte ennakkoluulottomasti mukaan! Pilotille on suunnitteilla jatkoa vuonna 2023.
  • Ryhmät: Reumatroppi-ryhmiä järjestettiin vuoden aikana yhteensä 18 kappaletta. Ryhmissä kokoontui 4–12 osallistujaa. Yhteensä ryhmissä kokoontui (parin yhdistyksen lukuja lukuun ottamatta) 1024 osallistujaa! Palautteen perustella 9,5/10 suosittelisi Reumatroppi-toimintaa erittäin todennäköisesti muille reuma- ja tuki- ja liikuntaelinsairaille henkilöille.
  • Hyvinvointiaiheiset osallistavat live-luennot: Reumatroppi jalkautui myös kertomaan liikkumisen, luonnon ja kulttuurin hyvinvointivaikutuksista ympäri Suomea. Kevään hyvinvointikiertueella pidimme osallistavan luennon seitsemälle yhdistykselle. Syksyllä puolestaan jaoimme pienten hyvinvointitekojen ilosanomaa Reumaliiton järjestöpäivillä, Pohjois-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Kainuun sekä Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson (Kymi-Saimaa) alueellisissa tapahtumissa, Reumaviikon webinaareissa ja Espoon aluetilaisuudessa.
  • 31 päivän haaste: Innostimme kevään hyvinvointikiertueella ja Reumaliiton järjestöpäivillä yhdistyksiä aktivoimaan jäsenistöään pieniä arjen liikunta-, kulttuuri- ja luontotekoja sisältävällä haasteella. 31 päivän haasteen otti vastaan yhteensä 22 reuma- ja tules-yhdistystä. Minuuttien laskeminen on vielä käynnissä, mutta parhaillaan yhdistykset ovat liikkuneet eri tavoin 778 tuntia ja 50 minuuttia, harrastaneet kulttuuria 986 tuntia ja 20 minuuttia ja nauttineet luonnosta 300 tuntia ja 57 minuuttia.
  • Tiistaijumpat: Helmi-huhtikussa järjestimme yhdeksän etäjumpan sarjan liikunta-alan ammattilaisten kanssa. Facebook-livessä järjestetyissä jumpissa oli jokaisella kerralla 20–40 osallistujaa. Sittemmin Youtubeen ladattuja, leikattuja ja tekstitettyjä tallenteita on katsottu 258 kertaa.
  • Muut tempaukset: Kevään Minun troppini -kirjoituskilpailuun saatiin 22 upeaa tekstiä, joissa kirjoittajat kertoivat oman arkensa hyvinvoinnin ja jaksamisen lähteistä. Toukokuun Kevät minussa -valokuvauskilpailuun puolestaan tuli yhteensä 53 kuvaa merkityksellisistä paikoista. Kiitos kaikille tekstinsä ja kuvansa lähettäneille!
  • Hyvinvointivinkit: Tänäkin vuonna on jatkettu helppojen hyvinvointivinkkien ja -ideoiden jakamista somen kautta. Yhteensä somevinkkejä julkaistiin tänä vuonna huimat 249 kappaletta! Lisäksi julkaistiin lähes pari sataa "stooria" matkan varrelta. Yhä useampi myös löysi Reumatropin somet: yhteensä vuoden aikana onnistuttiin houkuttelemaan mukaan 167 uutta Facebook-tykkääjää ja 61 Instagram-seuraajaa.
  • Materiaali: Lähes kolmen vuoden työ saatiin viimein maaliin, kun 30 valmista ryhmätoimintakertaa sisältävä ryhmäohjausmateriaali näki alkutalvesta päivänvalon. Materiaalista tuotetaan kirjallinen painos ja saavutettava verkkoversio, jonka Reumatroppi-ryhmää ohjaavat vapaaehtoiset saavat maksutta käyttöönsä.

Kiitos vapaaehtoisille ryhmänohjaajille, ryhmäläisille, some-seuraajille, luento-osallistujille, jumppaajille ja kisailijoille ja kaikille muillekin, jotka ovat olleet mukana Reumatropin toiminnassa tänä vuonna!

Kuvakollaasi Reumatroppi-ryhmistä ympäri Suomen.
Reumatroppi kiittää vuodesta 2022 ja toivottaa onnea ja energiaa vuodelle 2023!

Tässä kuvasatoa vuodelta 2022: