Sirkan (80 v) tropit: "Liikkuminen on tärkein"

29.6.2020

Mikä on Sinun troppisi?

"Ainakin tuo ulkoilu, talvella hiihto ja kesällä pyöräily. Käyn Reumayhdistyksen vesijumpassa ja terveyskeskuksen jumpassa kerran viikossa. Olen käynyt myös seurakunnan vanhustenkerhossa ja Kyläyhdistyksen Pulinakerhossa, missä näkee muita ikätovereita"

Sirkka uimassa.
Sirkka uimassa kotikylänsä maauimalassa, kun reumayhdistyksen vesijumppa on kesätauolla. Kuva: Reumatroppi-hanke - Satu Marjakangas

Sirkka asuu yksin ja hommaa sekä sisä- että ulkoaskareissa on paljon. Viime syksynä hänelle tehtiin polven tekonivelleikkaus, jonka jälkeen jumpat olivat hetken tauolla. Leikkauksesta kuntoutuminen sujui hyvin kuntopyörän ja kotijumpan avulla, jonka jälkeen rakkaiden liikuntaharrastusten pariin päästiin taas tammikuussa, kunnes iski koronaeristys. Tänä aikana Sirkka ulkoili päivittäin ja voimisteli kotona. Aiemmin Sirkka ei ollut Facebookissa, mutta kun kotiseurakunnan toiminta siirrettiin Facebookiin, päätti Sirkkakin kokeilla sitä.

"Tuo kone tuo paljon iloa. Näkee lasten ja lastenlasten kuulumiset whatsapista ja facebookista. Ja kiva päästä kuuntelemaan oman kotiseurakunnan toimintaa omasta kodista."

Sirkka kertoo saavansa paljon iloa lapsista, lapsenlapsista, sukulaisista ja ystävistä. Kesällä iloa tuovat myös pihakukat ja oman kasvimaan hoitaminen, jossa Sirkalla kasvaa parhaillaan porkkanoita, herneitä, sipuleita, salaattia ja perunoita.

Sirkka kastelemassa kukkia ulkona.
Sirkka kastelemassa kotipihansa kukkia. Kuva: Reumatroppi-hanke - Satu Marjakangas

Sirkka on sairastanut nivelrikkoa jo pitkään, eivätkä pitkät kävelylenkit enää onnistu. Pyöräily, hiihto, jumpat ja uinti ovatkin hänen "juttujaan" ja pitävät toimintakykyä yllä.

"Jos mää en olis liikkunut, en olis kyllä pärjännyt. Toivottavasti syksyllä taas alkaa jumpat. Liikkuminen on kaikkein tärkein", Sirkka toteaa kysymykseen omista tropeistaan.

Sirkka pyöräilemässä.
Sirkka lähdössä pyörälenkille vanhalle tielle. Kuva: Reumatroppi-hanke - Satu Marjakangas