Vapaaehtoistoiminta

Reumatroppi-ohjaajien täydennyskoulutus Siilinjärvellä marraskuussa 2021

Reumatropin ryhmätoiminta on vapaaehtoisten vetämää iloista ryhmätoimintaa, ja etsimmekin koko ajan ihmisten hyvinvoinnista ja terveydestä kiinnostuneita vapaaehtoisia kouluttautumaan Reumatroppi-ohjaajiksi. Vapaaehtoiset saavat tehtäväänsä kaksipäiväisen koulutuksen, jossa käydään läpi hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä teemoja sekä Reumatroppi-ryhmätoimintamallia, ohjaajana toimimista ja Reumatroppi-materiaaleja. Ohjaajakoulutuksen aikana kokeillaan myös leikkimielisiä troppeja ja jaetaan tehtäviä WhatsAppiin.

Ohjaajien peruskoulutukset järjestetään vuoden 2022 aikana Teams-yhteydellä verkossa. Toimitamme kullekin osallistujalle koulutus- ja  ohjaajamateriaalit etukäteen. Ohjaajakoulutuksen aikana pääset tutustumaan myös toisiin tuleviin Reumatroppi-ohjaajiin. Lähetämme kaikille koulutukseen osallistuneille osallistumistodistuksen käydystä koulutuksesta.

Koulutuksen jälkeen ryhmänohjaajat pystyvät aloittamaan oman Reumatroppi-ryhmänsä. Ryhmäohjaajia on hyvä olla kaksi, jolloin ryhmän vetäminen helpottuu ja vastuu jakautuu kahdelle. Reumatroppi-pilottien aikana on saatu hyviä kokemuksia myös vielä useamman ohjaajan ryhmistä, jolloin vastuualueita on helppo jakaa, eikä toiminta kaadu esimerkiksi yhden ohjaajan sairastumiseen.

Ennen ryhmän käynnistymistä on hyvä miettiä ryhmän ajankohdat ja kokoontumispaikka. Troppi-ryhmätoimintaa voi toteuttaa live-tapaamisina, verkossa tai hybridinä. Kukin ryhmä ohjaajineen ja ryhmäläisineen voi päättää, miten, missä ja milloin ryhmä kokoontuu. Valtakunnallisessa toiminnassa usein ainoa toimiva konsti saada ryhmä kokoontumaan viikoittain, on toteuttaa sitä verkossa. Jos taas käytössä on omat toimitilat, niissä kokoontuminen lienee vaivattominta. Kokoontumisia on myös järjestetty onnistuneesti vaihtuvissa julkisissa paikoissa, kuten kirjastoissa ja museoissa. Vaihtoehtoja on monia. Jotta ryhmäytyminen saadaan parhaiten käyntiin ja toimintaan syntyy jatkuvuutta, suosittelemme kokoontumaan viikoittain tai ainakin kahden viikon välein. Tällöin ryhmäläiset vielä muistavat viikkotehtävät ja omat tavoitteensa.

Tässä Rovaniemen ryhmässä kokoonnuttiin hybridinä, osa toimistolla ja osa omissa kodeissaan.

Kun ryhmä käynnistyy, ilmoitathan siitä meille, niin lähetämme ryhmätoiminnan materiaalit postitse. Meihin voi olla aina matalalla kynnyksellä yhteydessä niin ryhmän markkinointiin, käynnistymiseen, sujumiseen kuin materiaaleihinkin liittyen. Järjestämme ryhmänohjaajille Teams-tapaamisia sekä täydennyskoulutuksia. Meillä on helppoon yhteydenpitoon myös ohjaajien yhteinen WhatsApp-ryhmä, johon voi jakaa tunnelmiaan ryhmistä ja saada muilta tsemppiä vapaaehtoistyöhönsä.